De Roomba 400 serie had twee Europese modellen, de Roomba Green en de SE. In Amerika zijn er nog diverse andere modellen op de markt geweest maar die zijn nooit in een Europese uitvoering gemaakt.

De Roomba 400 is in 2007 opgevolgd door de Roomba 500 serie. Wij hebben nog een aantal onderdelen voor de Roomba 400 serie op voorraad, maar helaas niet alles meer.

Roomba 400 serie

Veel voorkomende problemen bij de Roomba 400 serie en de oplossingen:

1) ROOMBA ACCU PROBLEMEN (SNEL EEN ROOD LAMPJE NA AANZETTEN):

De Roomba heeft een NiMH accu en die hebben de neiging om na een volledige ontlading niet meer helemaal op capaciteit terug te komen. Vaak kan dit probleem worden opgelost door de Roomba te resetten (zie verderop) en de accu meermalen op te laden en te ontladen door de Roomba aan te zetten.

Het is heel belangrijk dat u de Roomba altijd op de lader laat staan als u hem niet gebruikt. Bij langere tijd niet gebruiken kunt u de accu opladen en uit de Roomba halen. Op die manier doet u het langst met uw Roomba accu.

Bij juist gebruik gaat de accu enkele honderden keren op- en ontladen mee (gemiddeld zo'n 250 cycles).

2) ROOMBA V2.2 (MET ZWENKWIEL) HAREN VERWIJDEREN UIT HET VOORWIEL:

Het voorwieltje van de Roomba met zwenkwiel kan er heel makkelijk uitgehaald worden om haren en stof te verwijderen. Gebruik een platte schroevendraaier om het wieltje er uit te klikken.

3) ROOMBA V2.2 (MET ZWENKWIEL) WIL DE HOMEBASE NIET OPRIJDEN:

De Roomba V2.2 heeft een soms een iets te zwakke veer in zijn voorwiel en botst dan met zijn bumper tegen de laadcontacten van de homebase. Daar is vrij simpel iets aan te doen. Het voorwiel kan in zijn geheel los (zie plaatje), de veer komt dan vrij. In het gat waar de veer in komt kan dan iets gestopt worden waardoor de veer wat hoger komt te zitten. Bijvoorbeeld twee kleine ronde zelfklevende viltjes, van het soort wat onder stoelpoten hoort.

Als er te veel viltjes instopt worden komt het wieltje te hoog en zal hij geen goed contact meer maken met de laadpunten op de homebase, haal er dan weer een viltje uit.


4) ROOMBA DOET HET EVEN EN SCHAKELT DAN UIT:

De Roomba 2 heeft een heleboel sensoren die ervoor zorgen dat Roomba de juiste beslissingen neemt. Als een sensor vervuilt raakt kan Roomba raar gaan doen. 

  1. Het voorwieltje moet makkelijk rond kunnen draaien. Als er haren of stof tussen het wieltje en de houder zit zal hij niet altijd meer ronddraaien en denkt de Roomba dat hij niet rondrijdt, en gaat dan van alles doen om los te komen. Mochten er haren tussen zitten dan is een pincet wel handig om het schoon te krijgen.
  2. Onderin de bumper zitten 4 diepte sensoren. Blaas die goed schoon of gebruik een klein kwastje. Als deze sensoren niet goed werken denkt Roomba dat er een afgrond is en zal telkens een stukje achteruit gaan.
  3. De bumperschakelaars van de Roomba zitten binnenin. Soms komt er stof tussen en kan Roomba niet goed meer reageren op een botsing of denkt dat hij ergens tegenaan botst. Deze bumperschakelaars zijn schoon te maken door de accu te verwijderen en mbv. een ouderwetse stofzuiger met een smalle tuit de openingen in beide uiteinden van het accuvak leeg te zuigen. Blazen mag ook (compressor), maar doe dat dan wel buiten (kan erg stoffig zijn).
  4. Als de borstels geblokkeerd zijn doet Roomba ook heel vreemd. Beide borstels goed schoonmaken (ook de gele lagers loshalen en eventueel stof verwijderen) en weer terugzetten.  

5) ROOMBA WIL NIET OPLADEN OP DE HOMEBASE:

Het kan heel goed zijn dat de laadcontacten op de homebase of de Roomba vuil zijn waardoor hij niet meer wil opladen. Met een droog doekje of een tissue kunt u de zilverkleurige verende contacten op de homebase schoonmaken. Bij de Roomba zitten de contacten naast het voorwieltje, ook daar mag geen vuil op zitten.

6) OPLAAD (ACCU) PROBLEMEN BIJ DE ROOMBA 2 SE EN GREEN (NIET VOOR DE ROOMBA 1 MODELLEN):

De Roomba 2 heeft een geheugen waarin de acculading wordt bijgehouden. Soms, (vaak na verwisselen van de accu) gaat er wat fout en is de accu minder volgeladen dan de Roomba denkt. 
Dit kunt u oplossen door de accu uit de Roomba te halen en dan de Powerknop 30 seconden in te drukken. Hiermee reset u het geheugen, kan de accu weer terug en de Roomba op zijn lader. Meestal zal hij na 3-4 uur laden vol zijn (SE, bij de Green is het 6 uur), maar soms is Roomba wel 16 uur aan het laden.

7) ACCU VERBETERINGSPROGRAMMA:

 Soms is Roomba langer dan de 3-4 uur aan het laden. Dat komt omdat er een speciaal accu verbeteringsprogramma in zit, op bepaalde momenten zal Roomba op een langzame manier laden om de accu te herstellen. Dit kan dan wel 16 uur duren.

8) ROOMBA OP WOLLEN VLOERBEDEKKING (TIP VAN EEN KLANT):

Bij sommige soorten wollen vloerbedekking geeft de fabrikant aan dat er geen rubberborstels gebruikt mogen worden bij het stofzuigen. Om overmatige slijtage aan uw vloerbedekking te voorkomen kunt u de rubberen borstel verwijderen, de hoofdborstel met haren kan blijven zitten. In de praktijk werkt dit naar tevredenheid.

9) ROOMBA TAAL, DE GELUIDEN VAN ROOMBA 2 UITGELEGD:

Klik hier voor een tabel met uitleg over de Roomba meldingen.

Klik hier voor een tabel met uitleg over de Roomba foutmeldingen (errors).

10) ROOMBA Circle dance:

(Het onderstaande probleem is alleen voor de oudere modellen. Alle Roomba's die vanaf 1-1-2006 door ons geleverd zijn, zijn door ons geupdate of zijn 2.1 modellen en kunnen dus geen circle dance probleem hebben.)

Helaas heeft de eerste versie Roomba 2 een probleem waardoor hij na een aantal maanden gebruik raar kan gaan reageren. Het symptoom is rondjes rijden en stoppen, na een paar keer herhalen stopt hij helemaal. Het probleem is stof in de wielen waardoor de sensor in de wielen niet goed meer kan herkennen hoe hard de Roomba rijdt.
De oplossing is een software update.
Voor de klanten die de Roomba bij ons hebben gekocht hebben we ook een update service. Als u ons een mail stuurt met het complete serienummer van de Roomba (onderop bij het batterijvak) en uw factuurnummer, dan sturen wij u een Osmo update toe waarmee u zelf de Roomba SE of Green kunt updaten. Wij willen wel graag deze Osmo update z.s.m. terug, zodat we weer andere klanten kunnen helpen. Afhankelijk van uw serienummer is een paarse of groene Osmo updater nodig.

 

11) ROOMBA TEST:

In de Roomba Green en SE zit een ingebouwde teststand waarmee alle sensoren en motoren getest kunnen worden, mail ons voor instructies hierover.